Artikel BOVAG overdracht Ridderbeks Rutten

Publicaties

In de BOVAG-krant 10-2021 is het volgende artikel opgenomen over de overname (zie referentie) die Ron Pustjens begeleidt heeft:

 “Met adviseurs erbij verliepen de gesprekken veel soepeler”

“Hoe verder?” Die gedachte speelt door de hoofden van Jos Ridderbeks en zijn zus Desiree, die een succesvol kampeermiddelenbedrijf runnen. Maar Jos voelt zich geleefd terwijl Desiree plezier heeft in haar werk. Volvo-dealer Harold Rutten beraadt zich ook op zijn toekomst. Gezien de veranderingen in de autobranche, wil hij zijn activiteiten gaan verbreden. Als de wegen van Ridderbeks en Rutten elkaar kruisen, ligt de ideale oplossing klaar.
Ik heb wat minder met auto’s, mijn broer Harm veel meer”, onthult Harold Rutten. “Mijn ouders hadden ooit de droom een autobedrijf te beginnen, maar toen de kans zich voordeed zei mijn vader: ‘ik doe het alleen als jullie er ook een toekomst in zien’. Zo ben ik er eigenlijk ingerold.” Inmiddels heeft Volvo Rutten drie vestigingen in Venlo, Echt en Boxmeer. “We zijn flink gegroeid. Tot voor kort hadden we zelfs vier vestigingen, maar de vestigingen in Weert en Roermond hebben we samengevoegd in Echt. Daar hebben we nieuwgebouwd, volgens de laatste standaarden van Volvo”, vertelt Harold. Ook de andere locaties voldoen inmiddels, of moeten gaan voldoen, aan het nieuwe showroom- en werkplaatsconcept van Volvo. “Dat gaat gepaard met hoge kosten, en met andere ontwikkelingen: het samenwerkingsmodel, online sales, de komst van het nieuwe merk Polestar waarvoor wij alleen het onderhoud mogen doen, noem maar op. Op een gegeven moment dachten we; hoe ver gaan we hierin door? En toen kwam Ridderbeks op ons pad.”

 

Minder worden geleefd

Desiree van der Poel-Ridderbeks knikt instemmend. Zij was directeur bij het caravanbedrijf, haar broer Jos was de eigenaar. “Hij heeft het bedrijf uitgebouwd tot wat het nu is, maar had de laatste jaren zoiets van; is dit het nu? Ik wil eigenlijk iets minder worden geleefd. Hij gaat graag naar Bonaire, daar zeilt hij en werkt hij aan allerlei projecten”, vertelt Desiree. De gesprekken over de overname startten begin 2020 en werden begin dit jaar afgerond. “Het verliep heel prettig, we hadden meteen een goede klik. We zijn beide familiebedrijven, voor ons voelt dat heel goed”, legt Harold uit. Desiree deelt die mening. “We hadden al eerder gesprekken gevoerd met geïnteresseerden, maar dat werd uiteindelijk niets. Mede doordat we zelf de gesprekken deden. Nu waren er ook adviseurs bij betrokken. Dat zorgt voor professionaliteit en een soepeler verloop. Rationeler en dus minder emotie.”

 

De vent maakt de tent

Harold en Harm zijn sinds februari de eigenaren van Ridderbeks. “We zijn ontzettend blij dat Desiree binnen het team is gebleven. Het was zelfs een voorwaarde van ons, we willen graag de kennis en het gezicht behouden. De vent, of in dit geval de dame, maakt de tent. Gelukkig is Desiree gebleven, ikzelf ben vanaf nu op de achtergrond betrokken bij de bedrijfsvoering”, aldus Harold. Hij lacht. “In het begin hadden de medewerkers nog wel zoiets van; ‘wat doen die mannen in pak hier?’ Met een dikke Volvo. Nu draag ik ook geen pak meer hier, gewoon casual.” Desiree haakt in: “Dat typeert ook wel deze sector. Het is allemaal wat losser.” Dat  heeft Harold ook ervaren in de afgelopen periode. “Ik wilde natuurlijk wel graag alle bestaande merken als Eriba, Fendt en Adria behouden. Dus ik ging bellen; ‘welke contracten liggen er onder de samenwerking?’ ‘Contracten?’, vroeg men zich af. ‘Die hebben we niet. We werken samen op basis van vertrouwen’.”

 

Emotie

Het spreekt Harold aan. “Het is een sector waar de emotie een rol speelt. Bij een auto die voor reparatie komt, geef je vervangend vervoer mee. Hier kan dat niet. Mensen brengen hun caravan of camper en zijn overgeleverd aan ons. Dat stelt eisen aan ons werk, het moet perfect zijn.” Er is dan ook al geïnvesteerd in nieuwe apparatuur en gereedschap. Harold: “We willen graag verder professionaliseren. Er komt nu nog veel handwerk aan te pas, bijvoorbeeld als het gaat het maken van offertes. Dat kunnen we mogelijk automatiseren. Hetzelfde geldt voor het bestelsysteem, al is dat een uitdaging, want er zijn bijna geen fabriekssystemen waar we kunnen inloggen om wijzigen in bestellingen door te voeren. Toch is de branche toe aan zulke efficiencyslagen, ik zie daar echt kansen in.”

“In het begin hadden de medewerkers nog wel zoiets van; wat doen die mannen in pak hier? Met een dikke Volvo. Nu draag ik ook geen pak meer hier, gewoon casual”

Harold Rutten | directeur Rutten Ridderbeks en Volvo Rutten

Rutten Ridderbeks is specialist in caravans, campers en vouwwagens. Het bedrijf, dat is gevestigd in het Limburgse Echt, is opgericht door Jos Ridderbeks. Hij runde de zaak, voor de verkoop aan de gebroeders Rutten, samen met zijn zus Desiree van der Poel-Ridderbeks. Klanten weten Rutten Ridderbeks al jaren goed te vinden. “De reden? We snappen de klant. We houden zelf ook van kamperen, dat is heel belangrijk. En we steken al onze energie in het goed op weg helpen van klanten met de caravan, camper of vouwwagen. Zij moeten zorgeloos op pad kunnen gaan.”

 

Volvo Rutten

De Rutten Groep heeft drie vestigingen in Venlo, Echt en Boxmeer. Het officiële Volvo-dealerbedrijf wordt geleid door de broers Harm en Harold Rutten. Sinds de oprichting in 1984 is het familiebedrijf uitgegroeid tot een begrip in de regio. Het geheim volgens Harold Rutten? “Wij combineren de professionaliteit van een groot bedrijf met een lokaal karakter. Wij zijn en blijven altijd benaderbaar, dat wordt gewaardeerd.”

, , , ,
Vorig bericht
Boek UITGEWERKT?! door Ron Pustjens
Volgend bericht
Blog: Een website overnemen? Reken ook deze factoren mee bij de waardebepaling!
Menu