De emotionele kant van de verkoop van uw bedrijf

Publicaties

De verkoop van uw bedrijf met een emotioneel kantje.

Welke stappen en emoties kunnen een rol spelen gedurende de verkoop van uw bedrijf?

Waarom zet u deze grote stap? U bent klaar met dat altijd aanstaan? Of u heeft de pensioengerechtigde leeftijd bijna bereikt. Of er dient zich een koper aan? Meestal speelt u al langer met de gedachte om te verkopen, maar lijkt het niet overzichtelijk hoe dit moeten worden aangepakt.

U heeft het besluit tot verkoop genomen en het liefst regelt u de overdracht meteen. Als ondernemer bent u gewend om snel besluiten te nemen. Maar misschien is uw bedrijf nog niet helemaal verkoopklaar? Wanneer is het bedrijf verkoopklaar?

Wie gaat u hierbij helpen? Dit doet uw boekhouder of accountant er niet even bij. U moet goed begeleid worden, dus er komt een verkoopadviseur bij.

Wat is uw onderneming eigenlijk waard? Heeft het bedrijf wel een waarde voor een ander, met of zonder u? Wie maakt die berekening voor u? Als u de waarde kent, wat wordt dan de vraagprijs? Of wacht u op een bieding door een koper? En gaat u dan in de tussentijd investeren of voorraad aanleggen of juist uitverkopen? Het is echt spannend.

Welke voorwaarden stelt u aan de verkoop van uw bedrijf? Wordt de voorraad, de inventaris, de computers en de auto los verkocht of worden de aandelen van uw B.V. verkocht? Als de aandelen worden verkocht, dan hoort daar alles bij. Gaat u meewerken na overdracht? Verkoopt u het bedrijfspand ook? Heeft uw verhuurder een clausule in de huurovereenkomst opgenomen dat als er een andere eigenaar komt, de huurovereenkomst komt te vervallen? Welke voorwaarden stelt de bank met betrekking tot het krediet dat uw bedrijf mogelijk heeft afgesloten?

Samen met de verkoopadviseur wordt het informatiememorandum opgesteld; een soort verkoopboek. Best een mooi bedrijf zo op papier, met mooie gerealiseerde en begrote cijfers en foto’s erbij.

Er wordt tussen de partijen een geheimhoudingsovereenkomst afgesloten. Uw potentiële koper en uzelf mag er met niemand over praten. Behalve met uw accountant en uw overname-adviseur natuurlijk!

Er worden kennismakingsgesprekken gevoerd met gegadigden. Sluit deze partij aan bij uw personeel en bij uw klanten? Mogelijk hoort u nieuwe ideeën en bedenkt u zich dat u dat ook zou kunnen oppakken.

De potentiële koper doet een nette bieding, maar lager dan verwacht. De adviseurs zijn druk met onderhandelen. Mooi, zou fijn zijn als dat gewenste bedrag wordt bijgeschreven op uw bankrekening.

De bieding ligt veel lager dan het gewenste bedrag. Of het blijkt toch geen match. Wat een teleurstelling. De overname adviseur gaat weer voor u aan de slag. En de geheimhouding blijft van kracht, dus u kunt er ook niet vrijuit over praten.

De koopsom is toch akkoord en ook al een groot deel van de andere voorwaarden. In de intentie-overeenkomst wordt vastgelegd hoelang u nog meewerkt, wanneer de overdracht plaatsvindt en hoe de koopsom wordt voldaan etc. Deze afspraken worden later ook in de koopovereenkomst opgenomen.

De koper laat een boekenonderzoek uitvoeren door een accountant. Er wordt onderzoek gedaan naar de financiële administratie, belastingaangiften, de personeelsadministratie, het IT-systeem, de verzekeringen, alle contracten met leveranciers en klanten etc. Dat is best een gedoe, kost veel tijd en geld.

De koopovereenkomst wordt opgesteld voorzien van vrijwaringen en garanties en boetebedingen. Goed vastleggen wie verantwoordelijk en aansprakelijk is na de overdrachtsdatum. Eventueel zijn de advocaten of juristen er druk mee en de documenten worden voorzien van traceerbare aanpassingen zodat duidelijk is wie welke aanpassingen wenst.

Het kan zijn dat de koper de koopsom niet in één keer kan betalen en dat er een financiering moet worden geregeld. Dat kan bij een bank of bij private investeerders, maar als verkoper kunt u zelf ook een deel van de koopsom aan de koper lenen. Dat heet dan een verkoperslening (vendor loan), dat is een achtergestelde lening. U spreekt vervolgens af wat de voorwaarden zijn, zoals de hoogte van de rente, het onderpand, startmoment van de aflossing etc.

U weet zeker dat er mooie orders aankomen en u wilt van de meeropbrengst nog meegenieten. De koper gelooft dat wellicht niet helemaal. U spreekt af dat er nog een nabetaling plaatsvindt over het komende boekjaar (earn out).

Het moment van tekenen, het closen, is daar. Echt een heel feestelijk moment! De activa of aandelen van uw bedrijf worden geleverd aan de koper. Samen met de koper bij de notaris om alle stukken te ondertekenen als het om de aandelen van uw bedrijf gaat. Bij de verkoop van een eenmanszaak of VOF hoeft u niet naar de notaris, tenzij er ook onroerend goed wordt verkocht.

Inmiddels weet uw familie en het personeel al van de verkoop. Ook een deel van de klanten en leveranciers is op de hoogte. Maar dan gaat er nog een persbericht uit en wordt het bekend gemaakt via LinkedIn of andere social media. Bereid dit goed voor!

U moest alles inleveren. Werkt u nog een periode mee? Uw bevoegdheden zijn anders. U heeft getekend voor een concurrentie- en een relatiebeding. Best even een onwerkelijk gevoel.

Op naar een nieuwe uitdaging, waarover u natuurlijk allang over nagedacht heeft.

De partners van Overname-experts hebben erg veel ervaring in het begeleiden bij deze trajecten. Dit doen we dagelijks met veel enthousiasme.

Ook u begeleiden we graag, zodat u kunt genieten van het overname proces en de mooie uitkomst.

Niet alles kan behandeld worden in deze blog. Voor advies, vraag gerust een van onze adviseurs van Overname-Experts.

boekenonderzoek, emotie, financiering, koopovereenkomst, match, onderhandelen, teleurstelling
Vorig bericht
Veel misverstanden over de term: Cash & Debt Free bij bedrijfsovernames
Volgend bericht
Bedrijfsovernames en -opvolging in 2025 en 2026