Help er staat een koper voor de deur! En nu?

Publicaties

Help, er staat een koper voor de deur! En nu?

Als ondernemer is het erg vleiend als een potentiële koper voor je bedrijf aanklopt. Meestal zijn dit private equity-partijen (PE). Het voelt vaak als een compliment voor wat je hebt opgebouwd. Veel ondernemers ontdekken echter al snel dat de verkoop zelf een vak apart is. Deze PE-partijen weten namelijk dat je meer bereikt met een glimlach dan met direct harde onderhandelingen. Maar de realiteit is dat de overname uiteindelijk draait om harde cijfers, vooral na een grondig due diligence-onderzoek.

De touwtjes stevig in handen

Ondernemers houden graag de touwtjes stevig in handen. Je kent je eigen bedrijf door en door; je bent gewend om zelf besluiten te nemen. Vaak blijkt al snel dat de PE-partij de meer ervaren onderhandelaar is. En blijft onderhandelen lastig als jouw persoonlijk belang op het spel staat. Daarom is een goede voorbereiding cruciaal: schakel een ervaren adviseur in die met een frisse blik naar je onderneming kijkt en jou helpt met een gedegen strategisch plan. Voor de verkoop én de jaren erna!

Belangrijke vraag

Een belangrijke vraag voor jou als ondernemer is: welke rol wil je ná de verkoop spelen? Want dan is het bepalen van je positie en doelen net zo essentieel als het verkoopproces. Wil je jouw ondernemingsvermogen deels veiligstellen en een PE-partij binnenhalen? Besef dan dat hun focus ligt op rendement, niet op jouw persoonlijke pensioenplan. Een grondig uitgedacht plan dat alle voordelen voor de PE-partij laat zien, is dan onmisbaar.

Versterken of afscheid nemen?

Misschien wil je juist groei realiseren door overnames. Ook dan is een duidelijk plan vereist hoe deze overnames het succes van je onderneming versterken. Welke synergievoordelen zijn er? Welke bedrijven zijn goede overnamekandidaten? Als je juist t.z.t. afscheid wilt nemen van je bedrijf, hoe ga je dan de continuïteit garanderen na de overname? Door het huidige management meer verantwoordelijkheid te geven, door medewerkers te laten doorgroeien of door extern management aan te trekken? Dan is een solide strategie voor minimaal 3 jaar na de overname onmisbaar.

De minst aantrekkelijke positie

Ondernemers die niet verder kunnen of willen, hebben weinig onderhandelingsruimte. Juist hier is een goede voorbereiding cruciaal. Analyseer met een overname-expert in hoeverre je bedrijf aantrekkelijk is als aanvulling op een bestaande portfolio van een koper, voor alsnog een optimaal verkoopresultaat.

Van indicatief bod naar succesvolle deal

Als een PE-partij interesse heeft, is de volgende stap een indicatief bod. Het omzetten naar een daadwerkelijke deal vergt vaak de meeste inspanning. Maar hoe beter je voorbereiding, hoe groter de kans op een succesvolle deal, tegen de voorwaarden van het initiële bod. Prettig voor jou én de koper, want het hele verkoopproces vergt voor beiden veel tijd, geld en energie. Een goede voorbereiding voorkomt dus teleurstelling.

Raimond Takkenberg
Register Adviseur Bedrijfsopvolging
Gecertificeerd lid BOBB

(Deze blog verscheen eerder in een uitgave van Kijk op Groot Amsterdam, klik hier voor de originele blog)

Artikel Groot Amsterdam
Vorig bericht
Bedrijfsovernames en -opvolging in 2025 en 2026
Volgend bericht
Overname Experts viert 10 jaar persoonlijke begeleiding