Onze mede Overname Expert Maarten Zemann heeft recent samen met Peter Rikhof van Brookz een interview gegeven aan Z24, nr 1 in zakelijk nieuws en ondernemerstools. De titel is: waarom een adviseur toch handig is als je jouw bedrijf wilt verkopen.
Waarom een adviseur toch handig is als je jouw bedrijf verkoopt
Deals sluiten is voor ondernemers dagelijkse kost, maar hun bedrijf verkopen doen de meesten slechts een enkele maal. Toch is het wellicht de belangrijkste deal die je ooit zult sluiten. Misschien een goed idee om een adviseur in de hand te nemen?
Peter Rikhof, directeur van overnameplatform Brookz raadt ondernemers met meer dan een half miljoen euro aan omzet in ieder geval aan om een adviseur in te schakelen. “Er is eigenlijk maar één reden om het niet te doen en dat zijn de kosten. Hoe kleiner het bedrijf, hoe zwaarder de kosten gaan wegen. Met zo’n 1 à 2 ton omzet zou je het in principe zelf kunnen doen. Al zou ik dan in ieder geval een jurist inschakelen voor de contracten”, zegt Rikhof.
Overname-adviseur Maarten Zemann van InZee! Advies, verbonden aan MKB Servicedesk en de Maatschap Overname Experts, sluit zich hier bij aan. “Er zullen ondernemers zijn die het zelf kunnen, maar dat zijn er niet veel. Het verkopen van een bedrijf gaat vaak gepaard met emoties en de ondernemer heeft soms te hoge verwachtingen van de waarde van zijn zaak. Een adviseur kijkt er wat neutraler naar.”
Maar het inschakelen van een overname-adviseur is bepaald niet gratis. Een uurtarief van 150 euro per uur is niet ongebruikelijk. Bovendien vraagt hij vaak een percentage van de opbrengst, een succesfee in jargon.
Rikhof ziet dat er tegenwoordig ook wel vaste prijzen voor het advieswerk worden gevraagd van tussen de 10 en 20 duizend euro in combinatie met een succesfee. Hij waarschuwt voor adviseurs die werken op basis van ‘no cure, no pay’. “Vaak gaat dit gepaard met weinig commitment en spiegelen ze je — om de opdracht binnen te halen — een onrealistisch hoge prijs voor je onderneming voor.”
Stel, je hebt besloten dat je je bedrijf wilt verkopen. Op welk moment in het hele proces is het aan te raden om uit te kijken naar een adviseur?
Wat beide experts betreft, moet je zo vroeg mogelijk beginnen met verkennende gesprekken met adviseurs. Liefst begin je namelijk al 3 of 4 jaar voor de beoogde verkoopdatum met het verkoopklaar maken van het bedrijf.
Werk je bijvoorbeeld vanuit een bedrijfspand in eigendom van de eigen onderneming? Dan is het een goed idee om het vastgoed onder te brengen in een aparte bv. Door het vastgoed en de bedrijfsactiviteiten los te koppelen, heeft de overnamekandidaat de keuze of hij het bedrijfspand erbij wil kopen of niet. Daarbij wordt de overnamesom lager, en die is dan makkelijker te financieren. De koper kan eventueel het onroerend goed huren van de vastgoed-bv van de verkoper.
Ook je administratie moet helemaal op orde zijn. Tijdens het verkoopproces wordt alles driedubbel doorgelicht. Dus maak helemaal schoon schip, en zorg dat je bijvoorbeeld geen achterstallig onderhoud hebt aan bedrijfsmachines.
Rikhof voegt toe: “Pas ook de organisatie dusdanig aan dat je misbaar wordt voor je bedrijf. Installeer een goede directie die warmgedraaid is en zeg 1 à 2 jaar zit.”
Zemann: “In de praktijk zie ik dat ondernemers zich vaak verkijken op hoeveel tijd het verkopen van hun bedrijf in beslag neemt. Reken maar op tussen de 6 en 9 maanden nadat je je onderneming verkoopklaar hebt gemaakt.”
“Een goede voorbereiding heeft invloed op de uiteindelijke prijs die je voor je onderneming kunt vragen. Ik stond eens een gevelreiniger bij die graag wilde verkopen om naar het buitenland te verhuizen. Hij was echter nog zo belangrijk voor zijn zaak dat de koper graag wilde dat deze ondernemer en oprichter na verkoop nog minstens drie jaar lang, gedurende drie dagen per week zou blijven werken in het bedrijf. Anders ging er 30 procent van de overnamesom af. De buitenlandplannen zijn daardoor even in de ijskast gezet”, zegt Zemann.
Hoe bepaal je als ondernemer welke overname-adviseur het beste is voor jouw bedrijf?
“In de eerste plaats moet de adviseur over voldoende kennis en kunde beschikken”, begint Rikhof. “Vraag eens rond in je netwerk. Vraag referenties op en check die. Voer met verschillende adviseurs gesprekken en kijk of het klikt. Je krijgt nog veel met elkaar te maken. Hij moet echt deskundig en onafhankelijk zijn.”
Wat Zemann betreft kan het een pre zijn om een adviseur in de arm te nemen die bekend is in jouw sector. Hij heeft dan een netwerk en kent specifieke ins en outs van jouw bedrijfstak. Dit helpt om een betere prognose te maken van de financiële toekomst van je bedrijf, en dat is weer bepalend voor de prijs die je kunt vragen.
Welke valkuilen zijn er? Hoe voorkom je bijvoorbeeld dat je te afhankelijk wordt van je adviseur?
Zemann: “Maak een duidelijke taakverdeling en geef ‘m geen carte blanche. Weet goed wat je wilt. Wat is jouw minimale verkoopprijs? Zijn er partijen die je van overname wil uitsluiten?” Rikhof voegt daaraan toe: “Zorg dat je in ieder geval op de hoogte bent van de basics van het verkoopproces. Hierdoor kun je zelf de regie behouden. Maak bovendien goede afspraken over de honorering.”
Wie zelf zijn eigen grenzen goed voor ogen houdt en de regie blijft voeren, zal veel profijt hebben van een begeleidend adviseur bij het verkopen van zijn bedrijf schatten beide experts. Rikhof: “Er komt toch vaak veel emotie en stress kijken bij het verkopen van je bedrijf. Het hele proces speelt zich in vertrouwen af en in onderhandelingen gaat het er soms hard aan toe. Een onafhankelijke adviseur laat zich hierdoor niet meeslepen en houdt het hoofd koel tijdens het onderhandelen.”