Opdracht:
Het gaat hier om Van Rijn Automaterialen. Een groothandel met 3 vestigingen in het oosten van het land en 24 medewerkers. De ondernemer onderkent dat zijn bedrijf in deze markt te groot is voor het servet en te klein voor het tafellaken. Hij heeft een gezonde onderneming maar vraagt om een onderzoek te doen naar hoe in de toekomst te opereren. Hierbij komen zowel uitbreiding met meerdere vestigingen, een strategische fusie als het inbrengen van zijn onderneming in een grotere organisatie aan de orde.
Actie:
Zoals altijd beginnen we met het in kaart brengen wat de ondernemer wil en met een grondige bedrijfsanalyse, een marktanalyse en waardering van de onderneming.
Daarna zijn zowel aankoop van en fusie met vergelijkbare bedrijven als verkoop van de onderneming aan een grotere partij intensief beoordeeld, ook de financiële haalbaarheid van de mogelijke keuzes. Uiteindelijk is er voor gekozen om de onderneming te laten inbedden in een grotere organisatie. Het zoeken naar goede potentiële kandidaten en de hele begeleiding hierbij hebben wij gedaan.
Resultaat:
De aandelen van de onderneming zijn verkocht aan een grotere collega. Deze wilde zijn activiteiten uitbreiden naar het oosten van het land. Naast een goede verkoopprijs en langjarige huurovereenkomsten van zijn panden heeft de ondernemer een managementfunctie gekregen om sturing te geven aan verdere uitbreiding van activiteiten in deze regio.
Nu terugkijkend blijkt deze keuze uitstekend uit te pakken. Een zeer bevredigend resultaat.