Situatie:
Via ons netwerk worden we benaderd door een koeriersbedrijf. Enkele jaren geleden hebben zij zelfstandig hun onderneming proberen te verkopen. Dit is echter niet gelukt, maar destijds is wel een van de medewerkers als bedrijfsleider aangesteld.
Taak:
Zij vragen ons of wij hen willen adviseren bij de verkoop van het bedrijf. Op basis van een gesprek en een opvolgende offerte is er al snel overeenstemming om de verkoop te gaan begeleiden: analyse van bedrijf en waardering, schrijven van profiel en verkoopmemorandum, zoeken van passende koper en de afwikkeling van de verkoop.
Actie:
Na de kennismaking en het uitstippelen van het traject, stellen wij een verkoopprofiel en informatiememorandum op. Vervolgens gaan wij actief op zoek naar een koper. Met het profiel benaderen wij ons netwerk en een aantal partijen, waarvan we denken dat zij wellicht geïnteresseerd zijn. Ook plaatsen wij het profiel op enkele overnamesites. Er is veel interesse in het koeriersbedrijf. We gaan in gesprek met een aantal partijen, waaruit een passende koper rolt. Na onderhandelingen wordt een intentieovereenkomst opgesteld en gaat de koper op zoek naar de financiering. Wij zijn nauw betrokken bij het door koper uitgevoerde boekenonderzoek en het opstellen van de contracten.
Resultaat:
Het resultaat is een geslaagde verkoop van de onderneming. Het koeriersbedrijf gaat voor een redelijke prijs in goede handen over en onze cliënt kan zich zorgeloos gaan richten op haar hobby’s. Een deel van de overnamesom is ingevuld via een (korte termijn) earn-out regeling wat begin 2015 afgewikkeld is.
Betrokken Overname Expert: André Everts