Rustagh!!! Haastige spoed of zorgvuldig?

Zoals elke overname-expert of overname adviseur word je ook wel eens betrokken bij kleinere adviesopdrachten of overnames waar wellicht niet je focus op ligt. Maar die bijvoorbeeld via je directe relatiekring binnenkomen. Vaak begint dit met de vraag van: “een goede kennis van mij wil een bedrijfje overnemen, kan jij eens meekijken”. Of: “mijn dochter heeft een bedrijfje gezien en kan haar droom waarmaken”. Du moment dat je aangeeft wel een luisterend oor te hebben, hoor je vaak: “maar het moet wel snel…”.

Het gaat weer heel goed met de B.V. Nederland en dat is zeker ook te merken binnen onze overname-praktijk. De dynamiek binnen overnameland is groot, zeker ook in het midden- en kleinbedrijf. Immers, 80% van alle transacties geschieden in het MKB met een omzet ruim lager dan 2 miljoen Euro, zo besprak ik dat recent met van Lex van Teeffelen, lector aan de Hogeschool Utrecht en al jaren bezig met onderzoek naar bedrijfsovernames en -opvolging.

Er is geen equivalent als Funda voor particuliere woningen om kenbaar te maken dat je enigszins anoniem een bedrijf wilt verkopen. Dit geschiedt via diverse (commerciële) platforms, maar met name via …. Marktplaats. Dat wist ik niet en u waarschijnlijk ook niet. En daar moet het snel.

‘Snel’ , dat is het woord dat ik tegenwoordig te vaak in mijn adviespraktijk bij Overname-Experts hoor. Kopers die reageren op profielen die wij hebben geplaatst, verkopers die besloten hebben hun bedrijf te verkopen met hulp van onze begeleiding… alles moet snel. Een verkopende partij belde mij in de ochtend maar kreeg mijn voicemail. Toen ik na 1,5 uur reageerde werd ik afgewezen; hij had inmiddels twee andere adviseurs benaderd, ik was veel te laat met mijn reactie…  Prima, het ijzer smeden als het vuur heet is, maar er begint iets van een hijgerigheid te ontstaan in deze markt en daar moeten we naar mijn mening alert op zijn.

Het is mij de afgelopen maanden regelmatig overkomen dat kopers en ook verkopers mij bij nacht en ontij benaderen per app of telefoon om hun dringende wensen aan te geven. Wachten op de reactie van een verhuurder of financier geeft eerder irritatie dan dat men beseft dat je een (ver)koopproces zorgvuldig moet doorlopen. Een recent voorbeeld van een overigens zeer goede klant: “wij gaan over drie dagen naar Ibiza, lukt het om de LOI op te stellen en door te zetten naar de koper…. De koper hebben we alleen telefonisch gesproken, maar dan reageren we vanuit ons vakantieadres… en doen we de besprekingen erna….”. Ja, serieus.

Ongeduld begint mainstream te worden binnen onze samenleving en dat vertaalt zich in onze praktijk in situaties waarbij de zorgvuldigheid van zaken om te komen tot een goede overeenkomst onder druk komt te staan. Het is bijna vergelijkbaar met het kopen van een woning in sommige wijken van Den Haag en Amsterdam, we doen een bod, en adviseur, regel het maar. Maar wel snel. En anders zijn we ontevreden.

Het is aan ons als adviseurs denk ik de taak om de rust in het proces te houden, ongeacht de wens van zowel kopers als verkopers om hals over kop een deal te sluiten. Misschien moeten we daar binnen onze beroepsgroep nog eens rustig over discussiëren.

partner Overname-Experts, Drs. M (Maarten) Zemann

 

Menu