Waarom een informatiememorandum opstellen?

Publicaties

Indien zich een potentiële koper heeft gemeld om uw onderneming over te nemen, moet deze natuurlijk geïnformeerd worden. In de regel wordt daartoe een informatiememorandum opgesteld. Het kost enige tijd en inspanning om een goed memorandum op te stellen, echter het gebruiksgemak is groot.

Het memorandum kan best vijftien tot ruim twintig pagina’s omvatten, afhankelijk van complexiteit van uw bedrijf. De inhoud moet natuurlijk goed en volledig zijn. Meestal wordt er naast de cijfers van uw onderneming ook aandacht besteed aan bedrijfskundige aspecten zoals organisatie, marketing, strategie, personeel en externe factoren zoals het perspectief voor uw branche. Maar aandacht aan de vormgeving is zeker ook op z’n plaats. Gebruik maken van foto’s en logo’s zorgt voor extra uitstraling. De ervaring leert welke vragen een potentiële koper heeft en ook zeker gaat stellen. Een goed opgesteld memorandum geeft op veel van deze vragen een antwoord. Zo kan het verkoopproces versneld worden. Bovendien maakt een goed verzorgd memorandum een professionele indruk. Hiermee geeft u een eerste visitekaartje af van uw onderneming.

Veel kopers verwachten terecht, dat ze de beschikking krijgen over een gedegen memorandum en dat ze goed geïnformeerd worden. Ze willen de feiten weten, alle risico’s in kaart brengen en zo weinig mogelijk aan het toeval overlaten. Een goed memorandum voorziet ook daarin. De verkoper weet daarmee ook precies welke basisinformatie de kandidaat kopers hebben ontvangen.

Voor meer informatie en advies kunt u contact opnemen met een van de Overname-Experts.

,
Vorig bericht
Nieuwsbrief Overname-Experts, juni 2022